Hoppa till innehåll
EN In english

VR-baserade verktyg för design av goda ljudmiljöer

Diarienummer
SM17-0023
Start- och slutdatum
180301-191231
Beviljat belopp
1 269 577 kr
Förvaltande organisation
Tyréns AB
Forskningsområde
Informations-, kommunikations- och systemteknik

Summary

Projektet skall utveckla Virtual Reality (VR)-verktyg för ljuddesign i samhällsbyggnadstillämpningar. Hanteringen av ljud vid design av byggnader och infrastruktur begränsas ofta av svårigheten att förstå hur det kommer att låta. Dagens verktyg för datorstödd konstruktion ger bra stöd för att fatta tekniska beslut, men är otillräckliga för att hantera mänsklig upplevelse. Detta har lett till utveckling av VR-verktyg för prototypning och beslutsstöd. Tyréns har utvecklat en VR-plattform kallad TyrEngine, som använts framgångsrikt i att antal projekt. Dock har TyrEngine fortfarande begränsat stöd för ljud. VR-verktyg är vanligvis baserade på datorspelsteknik. De genererar högkvalitativ video, men har inte lika välutvecklat ljud. Arne Nykänen har tidigare demonstrerat datorspelsteknikens användbarhet vid design av ljud för fordonstillämpningar. I detta projekt kommer han att jobba i Tyréns VR-grupp med att utveckla ljudmodellerna i TyrEngine. Hans kunskap inom akustik, psykoakustik och datorspelsteknik kommer att kombineras med Tyréns kompetens inom visualisering och samhällsbyggande. VR-presentationer med god realism kommer att användas för att demonstrera potentialen hos tekniken, och arbetsmetoder kommer att utvecklas. Att kunna höra ljudmiljöer innan de finns kommer att förbättra förutsättningarna för att fatta rätt beslut i framtida byggnads- och infrastrukturprojekt. Detta är strategiskt viktigt för svensk byggindustri i och med att allt högre krav ställs på vår ljudmiljö.

Populärvetenskaplig beskrivning

Goda ljudmiljöer är viktiga för vår hälsa och vårt välbefinnande. Det finns regler och rekommendationer för hur mycket det får låta i bostäder, på arbetsplatser och på allmänna platser. Dessa ställer t.ex. krav i form av ljudnivåer, efterklangstider och ljudreduktion. Kraven fungerar bra för att sätta minimikrav på byggnader och infrastruktur. Däremot är det svårt att använda dessa standardiserade mått för att jämföra lösningar som klarar minimikraven. Till och med professionella akustiker har svårt att förstå hur två olika lösningar låter och skiljer sig från varandra bara baserat på mätvärden. För att göra välgrundade val måste beslutsfattare såväl som allmänheten kunna lyssna på lösningarna innan beslut tas. På samma sätt som man använder visualiseringar, skisser och datormodeller för att presentera formgivning och utseende måste man använda auraliseringar (ljudets motsvarighet till visualisering) för att presentera ljudmiljöer. Datorspelsbranschen har drivit fram billiga lösningar för Virtual Reality (VR). VR ger en mer verklighetsnära upplevelse än visualiseringar på papper eller på en datorskärm, genom att göra det möjligt att se och röra sig omkring i datormodeller. VR-verktyg har visat sig användbara vid presentationer av planer för nya byggnader och ny infrastruktur genom att ge allmänhet och beslutsfattare en mycket mer verklighetsnära upplevelse av miljöer innan de finns. Tyréns har utvecklat en VR-plattform kallad TyrEngine för visualisering. Den har framgångsrikt använts i ett antal projekt. Dock har TyrEngine fortfarande begränsat stöd för ljud. TyrEngine är baserad på datorspelsteknik. I grunden ligger en s.k. spelmotor. Spelmotorer kan generera högkvalitativ video, men ger fortfarande begränsad realism för ljud. Arne Nykänen från Luleå tekniska universitet har utvecklat en VR-plattform, ”Safe and Sound Drive” som använts för att demonstrera interaktivt ljud i bilar och lastbilar. I detta projekt kommer han att under ett år jobba i Tyréns VR-grupp med att utveckla ljudmodellerna i TyrEngine. VR-modeller med simulerat ljud kommer att tas fram och användas för att demonstrera användbarheten för tekniken. Att kunna göra ljudmiljöer hörbara innan de finns i verkligheten kommer att ge mycket bättre förutsättningar för att fatta goda beslut och undvika misstag i byggnads- och infrastrukturprojekt. Tekniken kommer därmed att få stor strategisk betydelse för svensk byggindustri i takt med att allt högre krav ställs på god ljudmiljö.