Hoppa till innehåll
EN In english

Optimerad offentlig upphandling av busstjänster

Diarienummer
SM11-0044
Start- och slutdatum
120401-141231
Beviljat belopp
691 008 kr
Förvaltande organisation
Linköping University
Forskningsområde
Informations-, kommunikations- och systemteknik

Summary

Intresseorganisationen för kollektivtrafik i Sverige har som mål att fördubbla busstrafiken fram till år 2020. Detta stämmer väl med de mål som finns inom EU och som syftar till att minska de totala koldioxidutsläppen från transporter. Ökade miljömål sätter emellertid också fokus på att göra busstransporterna i sig själva så miljöeffektiva som möjligt. De kontrakt som blir resultatet av dagens offentliga upphandlingar av busstransporter är mycket detaljerade. Detaljstyrningen underlättar utvärderingen av olika operatörers anbud när det gäller kostnader och kvalitet, men den begränsar också operatörernas möjligheter att genom förbättrad resursplanering minska CO2-emissioner. Det finns ett behov av mer forskning kring hur CO2-emissioner från busstransporter kan reduceras i syfte att skapa bättre förutsättningar för bussoperatörerna att själva designa ett mer miljövänligt bussystem. Syftet med forskningen är att utveckla och använda optimeringsmodeller tillsammans med ett systemsynsätt för att analysera miljö- och kostnadsmässiga effekter av användande av mindre detaljerade kontrakt för busstransporter. Att minska CO2-emissioner och kostnader genom effektivare busstransporter är relevant ur ett samhällsekonomiskt- såväl som ett företagsekonomiskt perspektiv. En ny metod som baseras på en DEA-modell (data envelopment analysis) för att välja ut bästa anbud i en offentlig upphandlingsprocess samt utvärdera anbud kommer även att utvecklas.

Populärvetenskaplig beskrivning

Intresseorganisationen för kollektivtrafik i Sverige har som mål att fördubbla busstrafiken fram till år 2020. Detta stämmer väl med de mål som finns inom EU och som syftar till att minska de totala koldioxidutsläppen från transporter. Ökade miljömål sätter emellertid också fokus på att göra busstransporterna i sig själva så miljöeffektiva som möjligt. Sedan 1989 är upphandlingen av busstransporter i Sverige konkurrensutsatt. Det vanligaste sättet att välja ut vinnande bud är att välja anbudet med lägst kostnad (first price auction). Lägst pris, då allt annat är lika, ger att kraven måste vara precisa för att allt annat ska kunna bedömas som lika. Detaljerade krav underlättar för trafikhuvudmännen att välja bästa anbud, men kan leda till onödigt höga kostnader. Ett av dessa områden som anses vara begränsande för operatörerna är val av busstyper på olika linjer som innebär att bussbolagen i praktiken ofta måste köra stora bussar på sträckor som det hade räckt att köra mindre bussar på. Det här projektet syftar till att leverera resultat i termer av beslutsstödsmodeller för myndigheter som upphandlar busstransporter samt planeringsmodeller för operatörerna för att bättre kunna optimera sina rutter inte bara i termer av kostnader och service, utan även i termer av mindre miljöpåverkan. Vi arbetar med matematiska modeller för optimering av miljöprestanda och effektivitet i bussystem och med detta som grund värderar vi de begränsningar respektive möjligheter som den offentliga upphandlingen av busstjänster ger. De första, preliminära resultaten för projektet visar att med en annorlunda planering som prioriterar miljöeffekterna och bättre resursplanering så kan koldioxidutsläppen minskas med upp till 34%, med bibehållen service, samtidigt som kostnaderna minskar. Nyckeln är att bättre anpassa busstorlek och typ av buss till det aktuella behovet på en sträcka. Den forskning som tidigare har utförts på området har med övervägande del utgått ifrån antingen ett företagsekonomiskt eller nationalekonomiskt perspektiv. Det unika i vårt projekt är att matematiska optimeringsmodeller används för att utvärdera effekterna av hårt styrda krav på offentlig busstrafik, tillsammans med en systemsyn, som beaktar miljö, kostnader och service för busstjänsterna med hänsyn till såväl operatörernas som huvudmännens krav och möjligheter.