Fjärrstyrd 3D-positionering i Augmented Telepresence
- Diarienummer
- FID18-0030
- Projektledare
- Brunnström, Kjell
- Start- och slutdatum
- 200101-250517
- Beviljat belopp
- 2 500 000 kr
- Förvaltande organisation
- RISE Research Institutes of Sweden, Stockholm
- Forskningsområde
- Informations-, kommunikations- och systemteknik
Summary
Den globala marknaden för immersiva medier förväntas nå $108M år 2021. Augmented Telepresence (AT) betecknar ARs över en kommunikationskanal på distans. Projektet bygger på tidigare projekt med industriella kontakter, t.ex. HIAB, flygledartorn för fjärrstyrd flygkontroll, Boliden och Ericsson. I AT där användaren betraktar omvärlden och interagerar med denna från en avlägsen plats kan 3D-uppfattningen begränsas på grund av kamera/kamerornas position. *Huvudmål* Huvudmålet med detta doktorandprojekt är att undersöka hur man maximerar prestanda för fjärrstyrning av maskiner som kritiskt förlitar sig på exakt 3D-positionering i AT genom att använda och utveckla metodiken för User and Quality of Experience (UXQoE). *Arbetsplan * 1: a året Diagnostiska undersökningar av användningsfall 1 2: a året Formativ testning av användarfall 1 Artikel i vetenskaplig tidskrift 3:e året Halvtidseminarium eller Ph Lic-uppsats Formativ testning av användningsfall 2 4:e året Summativ testning av användningsfall 2 Artikel i vetenskaplig tidskrift 5: e året Validering och utökad analys av tidigare experiment och UXQoE-processen Artikel i vetenskaplig tidskrift Doktorsavhandling *Förväntade resultat* Ny kunskap om kamerapositionering i AT Ny kunskap om AT, speciellt placerar AR i 3D-miljö Ny kunskap (kompetens) i metodik baserad på både UX (användbarhet) och QoE (erfarenhet av teknik) Industriellt relevanta användarkrav för AT
Populärvetenskaplig beskrivning
Augmented Reality (AR) eller förstärkt verklighet blev känt nyligen tack vare den enorma popularitet som spelet Pokemon Go fick. Idén är att när men tittar på verkligheten m.h.a. av en bildskärm annan information, såsom bilder eller text läggs till i presentationen. För Pokemon Go användes mobiltelefonen för detta, men det finns också bildskärmar som sätts framför ögonen såsom glasögon eller hjälmar, så att man innesluts och får en mycket mer inneslutande eller uppslukande upplevelse. Telepresence är enkelt uttryckt att vara närvarande på en annan plats på ett konstgjort sätt t.ex via videokommunikation. I detta projektet undersöker vi vilka faktorer som påverkar den mänskliga kvalitetsupplevelsen för Augmented Reality i ett Telepresencesystem. Vi kallar det Augmented Telepresence. Den industriella aspekten är speciellt intressant för projektet där man försöker styra maskiner på distans. Till exempel kranar som kan lasta timmer eller maskiner som arbetar i farliga miljöer. Det kan vara svårt att få ett riktigt bra djupseende i det artificiella systemet pga begränsningar i kameraplacering och bildkvalitet. Man kan förbättra detta i vissa fall med annan kameraplacering, men man kan också lägga in hjälpinformation mha AR. Projektet kommer att studera kameraplaceringar och olika hjälpinformationer för att underlätta positionerna så bra som möjligt. Angreppssättet är experimentellt och bygger på tidigare projekt, vilket minskar det som behöver utvecklas som den del av projektet. Projektet planerar tre större experiment. Det första ska man fjärrstyra ett leksaksfordon på ett golv genom ett par VR-glasögon till olika positioner (dvs positionering på ett 2D plan). I det andra experimentet ska man styra en drönare till olika positioner i det 3 dimensionella rummet. Slutligen ska vi studera hur detta kan appliceras på en industriell tillämpning t.ex. styr kranar eller maskiner i gruvor.