Upplevelsebaserad design: kropp, känsla, socialitet & empati
- Diarienummer
- SRL10-0015
- Start- och slutdatum
- 120101-171231
- Beviljat belopp
- 10 000 000 kr
- Förvaltande organisation
- KTH - Royal Institute of Technology
- Forskningsområde
- Informations-, kommunikations- och systemteknik
Summary
I framtiden kommer vi leva med miljarder uppkopplade saker i våra vardagsliv – i en Internet of Things-värld. Det är av största vikt att vi skapar teknik och utformar tillämpningar som är djupt meningsfulla och relaterar till vad det betyder att vara människa: vår kroppslighet, våra känslor, vår socialitet och empati. För att göra det behöver vi: -"exempel-tillämpningar som uppmundrar meningsfulla, användarcentrerade sätt att kommunicera med oss själva och andra, med våra kroppar, våra rörelser, bio-data vi kan få från kroppen, känslor, socialitet och empati – allt detta i en helhet som inte reducerar oss -"utforska och skapa nya interaktionsmodaliteter som drar nytta av IoT-världens sensorer, aktuatorer, uppkopplade enheter, och de stora mängder data som IoT-tillämpningar kan komma att producera -"användarcentrerade designmetoder och verktyg som gör det möjligt att artikulera upplevelser och skissa, implementera och utvärdera upplevelse-centrerade IoT-tillämpningar. Metoderna och verktygen ska samtidigt dra maximal nytta av de unika egenskaperna i IoT-materialen. Min forskargrupp har en unik, tvärvetenskaplig, design-driven forskningsapproach till det här utmaningarna. Vi arbetar från ett icke-dualistisk synsätt, där användarna ges makt att uttrycka sig, vilket redan skapat flera unika, kommersiellt intressant tillämpningar i forskningsfronten.
Populärvetenskaplig beskrivning
När vi designar teknik som ska interagera med eller sitta direkt på kroppen, som t ex pulsmätare eller pedometrar, handlar det oftast om att skapa sport- eller hälsotillämpningar där kroppen ses som en maskin eller ett objekt som vi ska mäta, kontrollera, trimma och hålla i schack. Kroppen blir underordnad tänkandet och en påtvingad rationalitet. Men kroppen är ju en del av vårt sätt att vara i världen. Den går inte att separera från vårt tänkande. Kroppen är kapabel att uppleva, skapa, interagera. Hur kan vi skapa teknik som interagerar med oss som estetiska varelser, som höjer vår upplevelse av vår egen kroppslighet, och som stödjer vår empati med oss själva och med andra? I det här projektet försöker vi skapa tillämpningar som stödjer en rik upplevelse av oss själva, våra rörelser, våra kroppar, vår interaktion med andra – med och genom teknik.