Tarmlymfocyter - funktionell dynamik vid inflammation

FFL15-0120
Karolinska Institutet

Syftet med vår studie är att utreda de immunologiska mekanismerna bakom inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) och kolorektalcancer (CRC). Jag har tidigare upptäckt flera medlemmar av en ny grupp av immunceller (Mjösberg, Nat Immunol, 2011; Mjösberg, Immunity, 2012; Bernink, Mjösberg, Nat Immunol, 2013). Dessa kallas medfödda lymfoida celler (ILC) och är i musmodeller kritiska för inflammation och tumörutveckling i tarmen. Min forskargrupp har nyligen gjort en unik kartlagning av transkriptomet hos dessa celler i människa (Forkel, Mjösberg, Nat Immunol, 2015, accepted) och funnit flera nya mekanismer och subgrupper av celler som vi nu avser undersöka i vävnadsprover från inflammerad och malign tarm. Vi kommer att studera de detaljerade mekanismerna kring hur ILC3 kan bidra till tarminflammation. Vi kommmer också studera komplexiteten och plasticiteten hos ILCs och relationen mellan ILC3 och T celler i tarmen med avancerad RNA-sekvenseringsteknik på singel-cells-nivå. Vår hypotes är att oförmåga att kontrollera ILC3 samt ILC3-T cellsinteraktioner i tarmen är kritiskt för patogenes. Våra sofistikerade, världsledande och translationella studier av immunförsvaret vid IBD och CRC kommer att avslöja nya mekanismer för patogenes vilka kan användas för att hitta nya terapimål. Dessa kan i sin tur utnyttjas för diagnostik, prevention och behandling av IBD och CRC. Sammantaget kommer vår forskning till nytta för patienten, forskaren, industrin och samhället i stort.

Kronisk inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) drabbar ofta unga individer i en tid i livet då många vill etablera karriär och familj. Lidandena för dessa individer är oerhörda, likaså kostnaderna för vården och samhället. Dessutom innebär IBD en dramatiskt ökad risk för tjocktarmscancer, den tredje dödligaste formen av cancer i Sverige. Det är troligt att den kroniska inflammationen i IBD är en direkt orsak till tjocktarmscancer och därför kan IBD ses som ett förstadie till cancer. Jag, tillsammans med flera andra forskargrupper, har nyligen upptäckt en ny cellfamilj i immunförsvaret. Dessa kallas för ”medfödda lymfoida celler” (ILC) och hittas hos både möss och människor. Hos möss har dessa celler en mycket viktig roll i tarminflammation och tumörutveckling, men den specifika kopplingen mellan rollen för ILC i IBD och tjocktarmscancer hos människa har ännu inte utretts. Syftet med mitt projekt är att utreda rollen för medfödda lymfoida celler (ILC) i inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) och tjocktarmscancer. Min hypotes är att dessa celler är direkt inblandade i utvecklingen av IBD och därmed tjocktarmscancer och dessutom har en aktiv roll i att reglera cancertillväxt. Genom tillgång till unika tarmvävnadsprover kan jag direkt studera ILC som befinner sig i den inflammerade eller maligna vävnaden. Jag kan detaljerat bestämma deras funktion och därmed avgöra vilken roll dessa celler kan spela i IBD och tjocktarmscancer. Min hypotes är att medfödda lymfoida celler (ILC) är extremt viktiga aktörer i inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) och tjocktarmscancer. Min forskning kommer att öka förståelsen för denna grupp av celler generellt, och särskilt deras roll i IBD och tjocktarmscancer. IBD kan ses som ett förstadie till cancer. Därmed är kunskap om IBD extremt viktigt för att förhindra uppkomst av tjocktarmscancer. Syftet min forskning är att hitta nya terapimål som kan utnyttjas för prevention och behandling av IBD och tjocktarmscancer. Våra studier kommer att gagna andra forskare, patienter, industrin och samhället i stort.