Homeostatisk inflammationsreglering

ICA12-0021
Karolinska Institutet

SYFTET med det föreslagna forskningsprojektet är att förstå hur IL-4 receptorn (IL-4R) regleras, samt antiinflammatoriska egenskaper relaterat till STAT6-signalering (som är nedströms om IL-4R). Detta baseras på den oväntade upptäckten att IL-4R uppregleras mycket på specifika cellpopulationer vid inflammation, och därigenom riktar STAT6-signalering till dessa. Dessutom har vi upptäckt att STAT6-signalering är ansvarig för aktiviteten hos det antiinflammatoriska läkemedel IVIG; denna signaleringsväg, och regleringen av den, är alltså ett intressant läkemedelsmål. KORTFATTAD ARBETSPLAN Jag kommer att studera denna signaleringsväg i djurmodeller och patienter med autoimmuna sjukdomar. Jag ska försöka att förstå hur IL-4R regleras på molekylär nivå vid inflammation. Det finns indikationer för att denna signaleringsväg är defekt hos patienter, och jag kommer att ytterligare undersöka konsekvenserna av detta. FÖRVÄNTADE RESULTAT Jag förväntar mig att i detalj förstå regleringen av IL-4R. Jag förväntar mig också att identifiera patienter med defekter i denna signaleringsväg. Det kortsiktiga målet är att studera patienter med autoimmuna sjukdomar. Eftersom STAT6-signalering kan vara inblandade i många typer av sjukdomar, inklusive allergiska, metaboliska och neoplastiska sådana, tänker jag på sikt att bredda mig. Jag kommer att använda denna kunskap för att skapa nya läkemedel för att behandla dessa patienter.

Immunförsvaret skyddar oss mot infektioner orsakade av till exempel virus och bakterier. Tyvärr kan även immunförsvarets celler felaktigt aktiveras mot vår egen kropp, som lederna hos patienter med ledgångsreumatism. Ledgångsreumatism tillhör en grupp av sjukdomar som kallas autoimmuna. Ungefär 5% av befolkningen har någon av de ca 70 sjukdomar som klassificeras som autoimmuna. Viktiga framsteg har gjorts avseende förståelsen av hur dessa sjukdomar fungerar, men ändå är behandlingsalternativen begränsade och har många biverkningar. Jag har funnit att ett speciellt protein på ytan av celler ökar dramatiskt i samband med att cellerna skadar kroppen. Detta protein är väldigt intressant då vi tidigare visat att det kan användas för att stänga av den oönskade aktiveringen av dessa kroppsskadade celler. Vi har tolkat denna reglering som ett medfött sätt för kroppen att försöka minska skador på kroppen i samband med aktivering av immunförsvaret. Mitt forskningsprojekt går ut på att försöka förstå hur denna reglering går till och vad som kan ha gått fel i regleringen hos patienter med autoimmuna sjukdomar. Målet är att hitta nya behandlingsmetoder för dessa patienter som utnyttjar denna medfödda skyddsmekanism.