Hoppa till innehåll
EN In english

Gen&ReuseSafetyCases

Diarienummer
SM14-0013
Start- och slutdatum
150331-170831
Beviljat belopp
828 386 kr
Förvaltande organisation
Mälardalen University, Västerås
Forskningsområde
Beräkningvetenskap och tillämpad matematik

Summary

ISO 26262 är en ny standard som fokuserar på Funktionssäkerhet och som beskriver hur man skall konstruera elektroniska och programerbara säkerhetssystem i fordon. Den kräver upprättandet av en säkerhetsbevisning (“safety case” på engelska). Ett safety case är ett argument som används för att övertyga om att en produkt fungerar enligt planen/krav och inte är farlig. Utan ett safety case får en produkt inte säljas/användas. Därför är framtagande av ett safety case en nödvändig och oerhört viktig aktivitet i fordonsindustrin. Projektet som föreslås i ansökan kallas Gen&ReuseSafetyCases, löper under 2 år och bygger på tidigare resultat från SSF ram-projekt SYNOPSIS. Målet med projektet är att minska tiden och kostnaden för att skapa ett safety case genom systematisk återanvändning och automatisk generering. Det arbete som ska utföras för att nå målet består av: 1) avgränsning av den del av säkerhetslivscykeln som ska undersökas samt definition av den del av Scanias produktlinje som ska fokuseras; 2) Identifiering och analys av det aktuella läget och att specificera varianter hos Scania; 3) planering, prospektering och utveckling av lösningar för att skapa återanvändbara delar av safety case; 4) demonstration av resultat; 5) validering av resultat. De förväntade resultaten är: examensarbete, en demonstrator som ska integreras i en befintlig verktygskedja; tekniska rapporter och vetenskapliga publikationer.

Populärvetenskaplig beskrivning

ISO 26262 är en ny standard som fokuserar på Funktionssäkerhet och som beskriver hur man skall konstruera elektroniska och programerbara säkerhetssystem i fordon. För att respektera standarden måste man följa utvecklingsprocessen (säkerhetslivscykeln) och bedömningsprocessen (d.v.s. att alla aktiviteter genomförs och alla leverabler produceras) som standarden beskriver för att konstruera system och visa att system fungerar som man önskar (enligt planen). För att visa/övertyga om att system fungerar bra, använder man en säkerhetsbevisning (“safety case” på engelska) som består av ett argument som kopplar bevis med krav/mål. Att skapa ett safety case för en produkt kostar mycket och kräver mycket tid. Det är oerhört viktig att förstå hur tiden och kostnaden kan minskas och hur återanvändning kan möjliggöras, speciellt när man betraktar en familj av produkter. Genom projektet “Gen&ReuseSafetyCases” ska tiden och kostnaden för att producera ett safety case minskas. Det skall ske genom semi-automatisk generering av delar av ett safety case och systematisk återanvändning av delar av ett safety case, som representerar argument som är lika i olika produkter. Planen är att samarbeta starkt med Scanias experter och ingenjörer för att identifiera och utnyttja möjligheter återvändning. Projektet innebär tolv månader av heltid arbete som ska fördelas över två år. Projektet bygger på tidigare resultat från SSF ram-projekt SYNOPSIS. Syftet är att projektet ska integreras med andra VINNOVA projekt som ESPRESSO och VeriSpec.