Antennsystem för framtida radioaccessnätverk
- Diarienummer
- SM11-0042
- Start- och slutdatum
- 120101-131231
- Beviljat belopp
- 1 336 500 kr
- Förvaltande organisation
- Ericsson AB
- Forskningsområde
- Informations-, kommunikations- och systemteknik
Summary
Huvudsyfte med detta projekt är att förstärka forskningssamarbetet mellan Chalmers och Ericsson inom området antennsystemlösningar för framtida radioaccessystem och trådlös backhaul i heterogena nätverk. Potentialen för antennsystem kommer att adresseras både från ett praktiskt och industrirelevant perspektiv och från ett teoretiskt akademiskt perspektiv. Det övergripande målet är att utveckla nya innovativa antennsystemkoncept inom ovannämnda områden. Förväntade resultat är: Förstärkt samarbete mellan Chalmers och Ericsson inom ett område som är viktigt för svensk industri, producera vetenskapliga publikationer och akademisk meritering av den sökande, doktorandhandledning, patent, kunskapsöverföring mellan Chalmers och Ericsson, genererande av idéer för nya forskningsområden både på Chalmers och Ericsson.
Populärvetenskaplig beskrivning
Forskning och utveckling av nya antennsystem för framtida trådlösa mobila nätverk är viktigt för samhällsutvecklingen, både från ett akademiskt och industriellt perspektiv. Framtida system kommer att innehålla mer variabla parametrar och automatiserade metoder för att styra dessa. Utvecklingen av mobilkommunikation drivs av ökande trafik i näten där allt fler människor ser nyttan av mobilt bredand. Denna trafikökning sätter stora krav på att ha effektiva nät som kan hantera det stora antalet användare, mängden data, och inte minst mobiliteten. Krav sätts även på energieffektivitet dvs att tillhandahålla tjänster till användare med så lite miljöpåverkan som möjligt. Antennsystem är ett teknikområde som med fördel utnyttjas för att hantera ovannämnda utmaningar. Framgångsrik forskning och utveckling av antennsystem är inte bara vikig för telekommunikationsindustrin utan även för t.ex. fordonsindustrin där man i framtiden ser att fordon kommunicerar trådlöst med varandra och infrastrukturen för att t.ex. öka trafiksäkerheten, minska miljöpåverkan och för effektiv styrning av transporter.