Hoppa till innehåll
EN In english

Hjulexciterade störningar och deras inverkan på förarkomfort

Diarienummer
SM12-0035
Start- och slutdatum
130101-141231
Beviljat belopp
480 000 kr
Förvaltande organisation
KTH - Royal Institute of Technology
Forskningsområde
Materialvetenskap och materialteknologier

Summary

Några av de mest betydande komfortstörningarna i tunga fordon kan ofta relateras till hjulen. I dessa fall uppkommer vibrationer i fordonet på grund av tex kraftvariationer i däcket, orundhet hos däcket samt obalans i hjulet. Störningen beror av fordonets hastighet och upplevs ofta som värst i marchhastighet på motorväg. Målet med detta projekt är att öka förståelsen för hur hjulinducerade vibrationer överförs via transmissionen och ramen till hytten. Ökad robusthet mot denna denna typ av störning resulterar i en förbättrad förarkomfort och gör det även möjligt att sänka kraven på leverantörerna av däck och fälg och därmed finns det en ekonomisk vinning för både för Scania och dess kunder. Metoden är att analysera ett stort antal tester och sedan använda simuleringsprogram för att bättre efterlikna testprocessen. Med en validerad modell kan strukturförändringar snabbt modelleras och, i sin tur, ge en ökad förståelse av fenomenet. Den omfattande modellbiblioteket på Scania kommer att användas som grund för modellutvecklingen i detta arbete. Resultatet av forskningsprojekt är en mer detaljerad förståelse av hjulinducerade vibrationer samt validerade simuleringsmodeller som beskriver fenomenet. Detta i syfte att öka möjligheten att gå från fysiska tester till virtuella simuleringsmetoder och därmed förbättra effektiviteten och kvaliteten hos fordonsdynamikutvecklingen.

Populärvetenskaplig beskrivning

Några av de mest betydande komfortstörningarna i tunga fordon, så som lastbilar och bussar, kan ofta relateras till hjulen. Dessa vibrationer i fordonet kan tex uppkomma pga kraftvariationer i däcket, orundhet hos däcket samt obalans i hjulet. Störningen beror av fordonets hastighet och upplevs ofta som värst i marchhastighet på motorväg d.v.s. i hastigheter kring 90 km/h. Målet med detta projekt är att öka förståelsen för hur hjulinducerade vibrationer överförs via transmissionen och ramen till hytten. Ökad robusthet mot denna denna typ av störning resulterar i en förbättrad förarkomfort och gör det möjligt att sänka kraven på leverantörerna av däck och fälg och därmed finns det en ekonomisk vinning för både för Scania och dess kunder. Metoden är att analysera ett stort antal tester och sedan använda simuleringsprogram för att bättre efterlikna testprocessen. Med en validerad modell, kan strukturförändringar snabbt modelleras och, i sin tur, ger en ökad förståelse av fenomenet. Den omfattande modellbiblioteket på Scania kommer att användas som grund för modellutvecklingen i detta arbete. Resultatet av forskningsprojekt är en mer detaljerad förståelse av hjulinducerade vibrationer samt validerade simuleringsmodeller som beskriver fenomenet. Detta i syfte att öka möjligheten att gå från fysiska tester till virtuella simuleringsmetoder och därmed förbättra effektiviteten och kvaliteten i fordonsdynamikutvecklingen.